Jan Zoetelief Tromp

Batavia (Ned.-Ind.) 1872 – 1947 Breteuil-sur-Iton (F)

Jan Zoetelief Tromp werd het meest bekend om zijn zonnige strandgezichten met spelende kinderen en zijn vrolijke boerentaferelen. Hoewel hij studeerde aan de academies van Den Haag en Amsterdam en lid was van Pulchri Studio en Arti et Amicitiae, was zijn rol binnen sociale kunstenaarskringen relatief bescheiden. Hij exposeerde wel, ook op de Tentoonstellingen van Levende Meesters, maar niet bovenmatig veel. Het feit dat hij doof was speelde hierin waarschijnlijk een rol, hoewel Jan dankzij goede begeleiding van zijn grootmoeder naar school kon gaan en heeft leren liplezen.

Zoetelief Tromp gaf de voorkeur aan de beslotenheid en intimiteit van zijn eigen gezin. Zijn jonge kinderen en hondje Billy spelen steevast de hoofdrol in zijn aquarellen en schilderijen. Qua onderwerp vond hij veel inspiratie in het boerenleven in de omgeving van Laren en Blaricum. Steeds terugkerende thema’s zijn spelen in de tuin, wandelende kinderen langs het koren- of tulpenveld (al dan niet met een jong hondje of een geitje), aardappelen rooien en het voeren van de konijntjes of de kalfjes. Later ging hij ook strandgezichten te Katwijk schilderen.

Als kunstenaar behoorde Zoetelief Tromp weliswaar niet tot de meest vernieuwende schilders van zijn tijd, bij het koperspubliek was hij zeer geliefd. Via de invloed van zijn schoonvader Bernardus Blommers, aan wie Zoetelief Tromp veel onderwerpen ontleende, vond zijn werk enige aansluiting bij de Haagse School. Na verloop van tijd ontwikkelde hij echter een vlottere penseelvoering en werd zijn kleurgebruik lichter van toon. Hiermee verwierf Zoetelief Tromp veel succes in het buitenland, met name in Engeland, de Verenigde Staten en Canada. De laatste decennia is er in ons land sprake van een herwaardering voor zijn werk.

Schilderijen van Jan Zoetelief Tromp in de collectie van Kunsthandel Bies:

Konijntjes voeren

De groenteverkoopster

Kalfje voeren

Aardappelen rooien