Thérèse Schwartze

1851 – Amsterdam – 1918

Thérèse Schwartze kreeg het tekenen en schilderen met de paplepel ingegoten. Haar vader Johann Georg Schwartze was portretschilder. Door hem werd Thérèse al op jonge leeftijd klaargestoomd voor het kunstenaarsbestaan, blijkens de eerste portretopdrachten die zij op reeds vijftienjarige leeftijd kreeg. Het waren niet de minste opdrachten, maar portretten voor belangrijke, (adellijke) families uit Amsterdam: Van Loon, Borski en Sillem. Het zou echter niet bij een paar portretten blijven. De familie Van Loon zou later een van haar belangrijkste opdrachtgevers worden. Niet minder dan vier generaties lieten zich door de schilderes vereeuwigen. Later volgden ook de families Labouchère, Van Tienhoven en het Nederlandse Koninklijk Huis. Schwartze maakte onder andere portretten van Koningin-regentes Emma, Koningin Wilhelmina met Prins Hendrik en de jonge prinses Juliana.

Reeds tijdens haar leven was Schwartze een schilderes met een internationale reputatie en ontving ze talloze onderscheidingen. Behalve in Parijs exposeerde zij ook op tentoonstellingen in Barcelona, München en Chicago. Haar uitstekende reputatie resulteerde in 1888 in een uitnodiging om een zelfportret te vervaardigen voor de portrettengalerij in de Galleria degli Uffizi te Florence. Met dit werk won ze in 1889 de gouden medaille op de Internationale Tentoonstelling in Parijs.

Tot 1885 werkte Schwartze hoofdzakelijk in olieverf. Onder invloed van het impressionisme ontwikkelde haar stijl zich van een heel nauwkeurige weergave in vrij donkere kleuren tot een lossere en vlottere schildertrant in een lichter coloriet. Vanaf 1881 begon zij te experimenteren met pastel, daarmee was ze een van de pioniers in Nederland in deze techniek. Zij kon er bovendien snel mee werken, ideaal voor kinderportretten. De indrukwekkende virtuositeit die zij hierbij ontwikkelde werd alom geprezen. Kenmerkend voor haar portretten in pastel is de zorgvuldige uitwerking van gezicht en handen, naast de snelle en lossere toets van kleding en achtergrond, waar de ondergrond doorheen blijft schemeren. Bovendien bereikte Schwartze een bijzonder goede stofuitdrukking van kledingstukken, zoals strikken, ruches, kant en tule.

Schilderijen van Thérèse Schwartze in de collectie van Kunsthandel Bies:

Portret van Christine Auguste Mayer-Leiden

Wij maken op deze website gebruik van functionele cookies en cookies voor anonieme gebruikersstatistieken. Wij gebruiken geen cookies voor marketingdoeleinden. Meer informatie

Deze website gebruikt alleen functionele cookies en cookies om anonieme gebruikersstatistieken te kunnen inzien. Voor de gebruikersstatistieken gebruiken wij Google Analytics, privacyvriendelijk ingesteld volgens de richtlijnen van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Sluiten