Bauer, M.A.J. | Benares

Marius Alexander Jacques (‘Marius’) Bauer

Den Haag 1867 – 1932 Amsterdam


‘Benares’

Olieverf op doek  61 x 41,6 cm

Gesigneerd linksonder ‘M BAUER’
Te dateren 1915

Een vergelijkbaar schilderij getiteld ‘Benares, 1913’, olieverf op doek 137 x 117 cm, bevindt zich in de collectie van het Rijkmuseum in Amsterdam, inv. nr. SK- A 4975

 

Herkomst
Kunsthandel E.J. van Wisselingh & Co.,Amsterdam, inv.no. 1318x als ‘Benares’
Collectie Anton Schellens, Eindhoven, 1933
Collectie Mevr. D.R.M. Schellens-Van Wijck, Eindhoven
Particuliere collectie, Nederland

Tentoonstellingen
Amsterdam, Stedelijk Museum, Eere tentoonstelling M.A.J. Bauer, 11 maart – 6 april 1933, cat.nr. 218 als ‘Benares, 1915’
Amsterdam, Kunsthandel E.J. van Wisselingh & Co., M.A.J. Bauer: tentoonstelling van enige van zijn schilderijen en aquarellen, 9 mei- 9 juni 1955, cat.nr. 12
Eindhoven, Van Abbemuseum, Eindhoven verzamelt: Van Jongkind tot Jorn in Particulier bezit, 5 november – 13 december 1960/ Stedelijk Museum Schiedam, 17 december – 30 januari 1961, cat.no. 8 als ‘Benares’

Literatuur
[Tent. cat.] Eere tentoonstelling M.A.J. Bauer, Amsterdam 1933, p. 30, cat. nr 218
[Tent. cat.] Eindhoven verzamelt: Van Jongkind tot Jorn in particulier bezit, Eindhoven 1960, cat.nr. 8


.

Toen Marius Bauer in 1897-1898 zijn grote reis naar India maakte, tijdens de hoogtijdagen van het kolonialisme, droeg het land nog de naam Brits-Indië. Reizen naar India was vrij uitzonderlijk in die tijd. Zover bekend was er nog geen enkele Nederlandse kunstenaar geweest. Bovendien was reizen toen iets anders dan tegenwoordig. Er was geen internet, geen telefoon, geen autoverkeer. Bauer had al wel een voorloper van de Lonely Planet weten te bemachigten: Murrays handbook for travellers in India uit 1883. Omdat er in India een goed spoorwegennet aanwezig was, reisde Bauer voornamelijk per trein. Zijn reisroute moet er ongeveer zo hebben uitgezien: Mumbay- Varanasi – Agra – Gwalior – Mathura – Deeg – Delhi – Jaipur – Ajmir – Mt. Abu – Ahmedabad – Palitana – Vadodara en Dabhoi – Mumbay– Jeur – Hyderabad – Bombay. Een afstand van duizenden kilometers.

Uit de vele brieven die Bauer schreef aan familie, vrienden en Kunsthandel Van Wisselingh, blijkt dat hij laaiend enthousiast was over het land. Bauer zocht er naar het idyllische, ‘onbedorven Oosten’ en werd geboeid door het exotische straatbeeld vol levendigheid. Regelmatig was hij getuige van feestelijke optochten, intochten, bruiloften en begrafenissen.

Voor zijn etsen, aquarellen en schilderijen zocht hij echter altijd naar een combinatie van mens en architectuur. Kwam dit doordat zijn broer Willem bouwkundige was? Voor Bauer bestond er in ieder geval geen betere bestemming dan India, met zijn eeuwenoude beschaving en smeltkroes van culturen. Destijds was de westerse invloed er natuurlijk niet zo sterk aanwezig als nu. Hoewel India tegenwoordig door veel toeristen als ingrijpend ervarend wordt, had Bauer hier aanmerkelijk weinig last van. Het was dan ook vooral het begin van het hete seizoen in India dat hem deed terugkeren naar Nederland. Wie weet hoe lang hij er anders zou zijn gebleven. Over zijn thuiskomst schreef hij: “Nu komt het tweede genot, dat der herinnering, schoner nog dan de werkelijkheid. Het minder mooie en de westerse nasmaak verdwijnt, en er rest een wonderland van paleizen en tempels, bevolkt met onafzienbare rijen van bontgeklede oosterlingen, van rijkgetooide paardenstoeten, van kamelen en drommen olifanten. De herinnering verzacht de schaduwen en het licht, werpt een doorzichtige sluier over de werkelijkheid en verandert haar in een droombeeld waarvan de kleuren nooit zullen verflauwen.”

 

Meer informatie over de schilder Marius Bauer
Categorie:

Extra informatie

Materiaal/Material

Olieverf

Stroming/Movement

Impressionisme

Onderwerp/Subject

Oosters, Topografie

Wij maken op deze website gebruik van functionele cookies en cookies voor anonieme gebruikersstatistieken. Wij gebruiken geen cookies voor marketingdoeleinden. Meer informatie

Deze website gebruikt alleen functionele cookies en cookies om anonieme gebruikersstatistieken te kunnen inzien. Voor de gebruikersstatistieken gebruiken wij Google Analytics, privacyvriendelijk ingesteld volgens de richtlijnen van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Sluiten