Anthony Oberman

1781 – Amsterdam – 1845

De Amsterdammer Anthony Oberman schilderde in het eerste deel van zijn loopbaan stalinterieurs met paarden en landschappen met paarden of ander vee. De bekendste voorbeelden daarvan zijn twee paardenportretten die zich in het Rijksmuseum in Amsterdam bevinden. De schilder vervaardigde in 1828 deze werken in opdracht van de bekende Amsterdamse bankier en kunstverzamelaar Adriaan van der Hoop. De vermogende bankier verzamelde niet alleen kunst, maar bezat ook een renstal. De door Oberman geportretteerde paarden waren Van der Hoops beste harddravers ‘De Vlugge’ en ‘De Rot’.

Van der Hoops keuze voor Anthony Oberman voor het vereeuwigen van zijn kostbare paarden was niet toevallig. De Amsterdamse schilder was in die tijd in Nederland een van de weinige paardenschilders van niveau. Toch veranderde Oberman omstreeks 1830 abrupt en definitief van richting en legde hij zich toe op het schilderen van bloem- en vruchtenstillevens. De vermoedelijke oorzaak van deze verandering was een teruglopend aantal opdrachten voor paardenschilderijen. De concurrentie in dit genre werd ook steeds groter. Obermans jongere stadgenoot Wouterus Verschuur was sterk in opkomst en ontpopte zich al snel als een zeer getalenteerde paardenschilder.

Deze min of meer uit nood geboren omschakeling bleek uiteindelijk alleen maar gunstig te zijn voor Obermans carrière als kunstenaar. In de loop der tijd ontwikkelde hij zich namelijk tot een excellent schilder van stillevens. Opmerkelijk genoeg waren deze van hogere kwaliteit dan zijn paardenschilderijen. Obermans stillevens zijn met veel precisie en oog voor detail geschilderd. Zijn composities zijn zeer uitgewogen en zijn kleurgebruik is in heldere, transparante lagen opgezet. Ze ogen heel natuurlijk en zijn een lust voor het oog.

Oberman was een leerling van de portretschilder J. Craco en van de Amsterdamse Tekenacademie in 1798. Verder exposeerde hij op de tentoonstellingen te Haarlem in 1825, Amsterdam en Den Haag van 1810 tot 1836. Behalve schilder was hij ook etser en lithograaf. In 1833 werd hij lid van de Koninklijke Academie in Amsterdam.

Schilderijen van Anthony Oberman in de collectie van Kunsthandel Bies:

Bloemstilleven

Wij maken op deze website gebruik van functionele cookies en cookies voor anonieme gebruikersstatistieken. Wij gebruiken geen cookies voor marketingdoeleinden. Meer informatie

Deze website gebruikt alleen functionele cookies en cookies om anonieme gebruikersstatistieken te kunnen inzien. Voor de gebruikersstatistieken gebruiken wij Google Analytics, privacyvriendelijk ingesteld volgens de richtlijnen van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Sluiten