Abraham Teerlink

Dordrecht 1776 – 1857 Rome

Abraham Teerlink, soms Abram of zelfs Alexander genoemd, was een Nederlandse kunstenaar die het grootste deel van zijn leven in Rome heeft doorgebracht. Teerlink werd in 1776 geboren in Dordrecht, waar hij zijn eerst tekenlessen kreeg van Machiel Versteeg en Jan Kelderman. Later kwam hij in de leer bij Arie Lamme, de latere grootvader van de bekende Dordtse schilder Ary Scheffer. In 1805 werd Teerlink lid van tekenkundig genootschap Picatura, waar zijn tekentalent al snel werd opgemerkt. Hij blonk vooral uit in het tekenen en schilderen van landschappen, waarvoor hij twee jaar later, in 1807, de allereerste Nederlandse winnaar van de Prix de Rome werd.

De Prix de Rome was oorspronkelijk een Franse prijs voor jonge schilders, beeldhouwers en architecten. De winnaar mocht dan op kosten van de staat een jaar in Rome verblijven om de kunstschatten uit de klassieke oudheid te bestuderen. Maar Lodewijk Napoleon, destijds koning van Holland, heeft de prijs ook in ons land ingevoerd. Tussen 1807 en 1810 werden de prijswinnaars behalve naar Rome ook nog naar Parijs gestuurd.

Abraham Teerlink kwam in Parijs onder hoede van de beroemde Franse schilder Jacques-Louis David. Deze gaf hem de opdracht om de schilderijen van de uit het Oude Meesters uit het Louvre en andere grote musea te bestuderen en te kopiëren. Dit was destijds een standaard onderdeel  van elke kunstopleiding. Daarnaast oefende Teerlink op de Franse kunstacademie op het tekenen naar levend model. Na ongeveer een jaar in Parijs te hebben vertoefd, ergens tussen 1808 en 1810, kwam hij eindelijk op zijn eindbestemming aan. Het beviel Teerlink echter zo goed in de Italiaanse hoofdstad, dat hij nooit meer is vertrokken. Teerlink trouwde er met Anna Muschi (1800-1885), een schilderes uit Siena. Maar dit kan niet de reden tot zijn verblijf zijn geweest want dit gebeurde pas in 1836. (Teerlink was toen al vijftig jaar oud!).

Sommige bronnen speculeren echter dat Teerlink vanwege het onrustige politieke klimaat niet naar Nederland terug wilde. In 1810 had Keizer Napoleon het ‘onafhankelijke’ Koninkrijk Holland ingelijfd. Want hoewel hij aanvankelijk zijn broer Lodewijk op de Hollandse troon had gezet, was Napoleon Lodewijks eigenwijze en oncontroleerbare houding meer dan beu. Maar toen in 1815 het Franse keizerrijk ten van kwam, bleef Teerlink nog altijd liever in Rome. Hij had er inmiddels zijn leven opgebouwd en had genoeg opdracht om van te kunnen leven.

Hoewel Teerlink in Nederland dus ook landschappen had geschilderd, schilderde hij in Italië onmiskenbaar Italiaanse landschappen. Dit genre was in Nederland niet onbekend. In de 16de en 17de eeuw hadden de Hollandse schilders Italië al ontdekt.  Zij verwerkten vooral het (on-Nederlandse) goudgele zonlicht in hun schilderijen. Er waren zelfs schilders die italianiserende landschappen schilderden, zonder ooit voet in Italië te hebben gezet. Teerlink schilderde echter niet alleen het Italiaanse licht, maar koos vooral topografisch herkenbare plaatsen uit. Zo schilderde hij bijvoorbeeld de watervallen bij Tivoli, Marmore en Terni en het Meer van Nemi.

En hoewel Teerlink nooit meer naar huis is teruggekeerd (althans, naar wij weten) zond hij toch werken in voor tentoonstellingen in Nederland. Zo stuurde hij in 1819 maar liefst drie schilderijen op bestemd voor een tentoonstelling in Dordrecht, waarvan één werk een ijsgezicht voorstelde. Teerlinks werken werden zowel in Nederland als in Italië hooggewaardeerd. In 1836 werd Teerlink voor zijn artistieke verdiensten zelfs geridderd in de Orde van de Nederlandse Leeuw.

Op het moment toont het Rijksmuseum in Amsterdam twee monumentale schilderijen van de kunstenaar van de Watervallen in Tivoli uit 1824. Ze vermoeden zelfs dat de kunstenaar zichzelf heeft afgebeeld, rijdend op een wit paard, samen met een gids of bediende die zijn schetsboek draagt.

 

Schilderijen en aquarellen van Abraham Teerlink in de collectie van Kunsthandel Bies:

Landschap met vissers aan het water

Wij maken op deze website gebruik van functionele cookies en cookies voor anonieme gebruikersstatistieken. Wij gebruiken geen cookies voor marketingdoeleinden. Meer informatie

Deze website gebruikt alleen functionele cookies en cookies om anonieme gebruikersstatistieken te kunnen inzien. Voor de gebruikersstatistieken gebruiken wij Google Analytics, privacyvriendelijk ingesteld volgens de richtlijnen van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Sluiten