Sadée, Philip

Philip Sadée nam een bijzondere plaats in binnen de Haagse School. Hij begon zijn carrière met fijn geschilderde religieuze voorstellingen en historiestukken. De meeste bekendheid verwierf hij echter met zijn voorstellingen van werkende mensen op het land en vooral met zijn schilderijen van vissersvolk op het strand. Sadée was een van de eersten die boeren en vissers schilderde in hun werkomgeving; op de akker of aan de kust van Scheveningen. Dat was voor die tijd vrij vernieuwend, omdat meestal alleen het landschap centraal stond, waarbij de figuren uitsluitend dienden als stoffage. Vissers en boeren werden ook wel als genretafereel in de beslotenheid van hun interieur geschilderd, maar nooit eerder werd er zoveel nadruk gelegd op de arbeid. Sadée legde al snel een bijzondere interesse aan de dag voor sociaal betrokken thema’s zoals armoede en de positie van de vrouw. Hij verdoezelde het armoedige bestaan van de vissers dan ook niet. Toch schilderde hij hen wel als een trots volk.

Waarschijnlijk zijn Sadées verblijf in Düsseldorf en zijn studiereizen door België en Frankrijk van doorslaggevende betekenis voor deze onderwerpskeuze geweest. Zowel in het Franse Barbizon als bij de Düsseldorfer Schule, die in het midden van de 19e eeuw een bloeitijd beleefde, bestond op dat moment grote interesse voor het realisme. Kunstenaars gingen direct naar de natuur schilderen en toonden in hun schilderijen ook hun belangstelling voor de maatschappelijke situatie van de arbeiders.

Enige resultaat

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten