Eerelman, Otto

Het is de vraag waarmee Otto Eerelman het bekendst is geworden: honden- of paardenschilderijen. Feit is dat de Groningse schilder in zijn eigen provincie razend populair was en is. Al tijdens zijn leven genoot hij daar veel aanzien en werd hij niet voor niets de ‘noordelijke Rembrandt’ genoemd. Maar ook in de rest van ons land heeft Eerelman een grote reputatie opgebouwd, niet in de laatste plaats door de talrijke opdrachten die hij vanaf 1880 kreeg van het koninklijk huis. Internationaal sloegen Eerelmans schilderijen tijdens zijn leven vooral aan in België en Duitsland, maar tegenwoordig is zijn werk zelfs tot in de Verenigde Staten verspreid geraakt. De laatste jaren worden vooral zijn schilderijen met honden op de kunstmarkt hoog gewaardeerd.

Oorspronkelijk ging Eerelmans voorkeur uit naar het maken van historische taferelen, maar deze voorstellingen raakten wat uit de mode. Daarentegen steeg de populariteit van het dierenportret in de tweede helft van de 19e eeuw. Een nieuw fenomeen deed zich namelijk voor: de opkomst van het huisdier als gezelschapsdier. De door de industrialisering snel rijker wordende bovenlaag van de burgerij kon het zich permitteren om paarden, honden en katten niet meer te houden voor het nut of als werkdier, maar voor de sport of als luxe. Rijke burgers lieten hun troeteldier graag door middel van schilderijen vereeuwigen. Hier lag een duidelijke kans voor Eerelman, die al eerder had getoond een bijzonder gevoel te hebben voor het tekenen en schilderen van paarden en honden.

Hoewel Eerelman ook andere hondenrassen heeft geportretteerd, behoren sint-bernards tot zijn meest gezochte en hoogst gewaardeerde onderwerpen. Eerelmans belangrijkste opdrachtgevers waren vooral rijke burgers en de adel. Die opdrachtgevers lieten hem steeds vaker honden schilderen. Daarom liet Eerelman een klein pension in zijn tuin bouwen, waar de honden logeerden die door hem werden vereeuwigd.

Evenals andere beroemde dierenschilders, zoals bijvoorbeeld Henriette Ronner-Knip, was Eerelman uitmuntend in de weergave van de fysionomie van de dieren. Aan zijn schilderijen vallen daadwerkelijk hun karakter en emoties af te lezen.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten