Hart Nibbrig, Ferdinand

Zoutelande is een prachtige, authentieke badplaats in de provincie Zeeland. Het is fraai gelegen aan een baai en op korte afstand van Domburg, waar Hart Nibbrig regelmatig exposeerde en bovendien in een tentoonstellingscomité zat. In 1910 liet Ferdinand Hart Nibbrig een huis bouwen in Zoutelande dat hij “Santvlugt” noemde. Vanaf dat jaar bracht hij daar de zomer door. Hij maakte er een aantal prachtige panoramische werken, gezien vanuit verschillende standpunten. Meestal zat hij dan op een van de hoge duintoppen die Zoutelande rijk was. Hij schilderde er in talloze variaties de rode daken van de huizen, de groene duinhalmen en het rijkgeschakeerde blauw en roze van de zee en de lucht. De intensiteit van zijn coloriet varieerde van overwegend zachte pasteltinten tot uitgesproken felle kleuren. Vaak schilderde hij de lucht en delen van het landschap in de pointillistische techniek. Door kleine puntjes verf dicht op elkaar te plaatsen in complementaire kleuren, creëerden de pointillisten een optisch effect waarbij alle kleuren samenvloeiden tot een groot diffuus kleurvlak. Hierdoor werden de kleuren volgens hen zuiverder en intenser gezien.

Met de pointillistische techniek kwam Hart Nibbrig voor het eerst in aanraking tijdens zijn verblijf in Parijs in 1888. Hij was toen net afgestudeerd aan de Rijksacademie van Amsterdam. Daar maakte hij kennis met Theo van Gogh, de jongere broer van Vincent, die toen werkzaam was bij de beroemde kunsthandel Boussod & Valadon. Zo kwam hij voor het eerst in aanraking met het kleurige werk van onder andere Vincent van Gogh (1853-1890), Edgar Degas (1834-1917), Claude Monet (1840-1926) en Camille Pissarro (1830-1903). Het duurde echter nog meer dan vijf jaar voordat de in Parijs opgedane indrukken in de schilderijen van Hart Nibbrig zichtbaar werden.

In de periode tot ongeveer 1894 experimenteerde Hart Nibbrig volop in kleurgebruik, techniek en onderwerpskeuze. Zijn ‘ontdekking’ van de bollenvelden in de omgeving van Hillegom en Bennebroek in 1892, zorgde ervoor dat zijn palet helderder en lichter werd. Daarnaast werd hij geïnspireerd door een expositie van Belgische luministen in Den Haag, die het pointillisme vrijer toepasten in hun werk. Overigens, toen Hart Nibbrig zelf het pointillisme omarmd had, was hij zelf ook niet streng in de leer. Zo combineerde hij het pointillisme met een meer impressionistische schildertechniek. Samen met onder andere Jan Toorop (1858-1928), Co Breman (1865-1838) en Henk Bremmer (1871-1956), behoorde Hart Nibbrig tot de weinige schilders in Nederland die pointillistisch hebben gewerkt.

 

Enige resultaat

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten