Médard Verburgh | Bouquet de lys blancs | Kunsthandel Bies

Verburgh, M. | Bouquet de lys blancs

Médard Verburgh

Roeselare (B) 1886 – 1957 Ukkel (B)


Bouquet de lys blancs

Doek  69,5 x 54,5 cm

Gesigneerd linksonder
Te dateren 1926

 

Herkomst
Particuliere collectie, Brussel

Tentoonstellingen
Elsene (Ixelles), Musée des beaux-arts D’Ixelles, Retroperspective Médard Verburgh, 30 januari – 25 februari 1968, no. 98
Oostende, Galerie Nos Peintres, Médard Verburgh, 5 – 21 april 1968
Mechelen, Cultureel centrum burgemeester A. Spinoy, Retroperspective Medard Verburgh, 21 juni – 22 juli 1968, nr. 126
Aalst, Oud-Hospitaal, 40 jaar kunstenaarschap: Medard Verburgh, 4 – 15 juni 1971, nr. 59
Namen, Maison de la Culture, Retroperspective Médard Verburgh, 11 november – 4 december 1977, nr. 104

Literatuur
P. Caso, Le Soir [Brussel], 15 januari 1977
S. Goyens de Heusch, Médard Verburgh 1886-1957, Tielt 1994, afb. p. 77 en afb. p. 311, cat.nr. 465, als ‘Bouquet de lys blancs (1926)’


.

Het boeket met witte lelies dateert uit 1926. In deze periode had Verburgh al grotere naamsbekendheid gekregen. Critici waren zeer lovend over de zijn werk en hij verkocht goed. In 1922 kon Verburgh zich met zijn ruimere financiële middelen een huis aan de kust in Oostende veroorloven, waar hij met zijn echtgenote vaak langere tijd verbleef. Onder invloed van de grootsheid en de dynamiek van de zee liet Verburgh zijn fauvisme, ten behoeve van een dieper, krachtigere vorm van expressionisme. Zijn contrastrijke kleuren maakten plaats voor soberdere, dramatische verfstreken, vaak in dikke lagen op het doek aangebracht. Verburgh schilderde niet alleen het kleur-en lichtspel van de zee, maar ook de reuring in de haven en het voorbijkomen van de schepen met hun fiere masten. Hoewel Verburgh in Oostenende veel optrok met de beroemde Vlaamse expressionist Constant Permeke, waren zijn eigen werken minder zwaarmoedig van aard. Verburgh gebruikte zachtere tonen en zijn marines kenmerkten zich door hun dynamische composities met krachtige, silhouetten. Met dezelfde krachtige kracht zette Verburgh ook zijn bloemstillevens op, een genre waar hij nog altijd een voorliefde voor koesterde. Pioenrozen, lelies, zonnebloemen, aronskelken en zinnia’s schilderde hij in subtieler coloriet dan voorheen. Verburgh gebruikte harmonische tonen in donkergrijs, lichtere oker- en aardetinten maar ook sprekend wit en levendig geel en rood. Zijn expressionistische bloemstillevens zijn intieme, maar vlot geschilderde werken die getuigen van een sterke, persoonlijke zeggingskracht. Toen Verburgh in 1929 naar New York verhuisde en er een jaar later zijn eerste grote tentoonstelling hield, waren de critici het meest onder de indruk van deze stillevens. Men vond ze bovendien ‘schatplichtig aan de invloed van Cezanne en de moderne Franse school in het algemeen’.

Meer informatie over de schilder Médard Verburgh
Categorie:

Extra informatie

Materiaal/Material

Olieverf

Onderwerp/Subject

Stilleven

Stroming/Movement

Klassiek-modernen

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten