Walter Vaes | Zinnia's | Kunsthandel Bies

Vaes, W. | Zinnia’s

Walter Vaes

Borgerhout (Antwerpen) 1882 – 1958 Antwerpen


Zinnia’s

Doek  46 x 38 cm

Gesigneerd rechtsonder


.

Toen Walter Vaes 22 jaar oud was, won hij de belangrijke Prix de Rome. De toelage verbonden aan de prijs stelde hem in staat om een uitgebreide studiereis te maken naar Italië. Bovendien bezocht hij landen als Duitsland, Oostenrijk, Spanje, Turkije, Egypte en Libanon. Na het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog ontvluchtten veel Belgische kunstenaars het oorlogsgeweld in eigen land en trokken naar het neutrale Nederland of Engeland. Vaes ging naar het Zeeuwse Veere, waar hij van 1914-1919 verbleef. Weer terug in Antwerpen werd hij in 1924 aangesteld als docent aan het Hoger Instituut van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten. Hij bleef daar tot aan zijn pensionering in 1949.

Hoewel Walter Vaes zich aan vele onderwerpen heeft gewaagd, schilderde hij vooral portretten en stillevens. Als portretschilder werd hij zeer gewaardeerd en lag zijn werkterrein vooral in de hogere sociale milieus in België, Nederland en daarbuiten. Soms portretteerde hij zelfs personen van koninklijke bloede, zoals prins Eugeen van Zweden. Vaes wist daarbij voortreffelijk het karakter en de voornaamheid van zijn modellen uit te beelden.

Maar als stillevenschilder verwierf hij de meeste bekendheid. Bloemen, appels, peren, stukken vlees of vis schilderde hij op virtuoze wijze. Deze stillevens kenmerken zich door prachtige stofuitdrukking, krachtig coloriet en bijzondere compositie. Vaes ontving voor zijn werk diverse hoge onderscheidingen in binnen- en buitenland. Bovendien was hij lid van veel kunstgenootschappen in België en daarbuiten.

Walter Vaes ontwikkelde zich als schilder in de periode waarin stromingen elkaar in sneltreinvaart opvolgden en overlapten. Pointillisme, symbolisme, fauvisme, kubisme, expressionisme, Vaes zag het allemaal voorbij komen. Hij bleef altijd in een relatief traditionele, impressionistische stijl schilderen. Ooit zei hij: “Overigens waar het in de schilderkunst op aankomt, is niet op dit- of dat-isme. Ik heb in mijn leven veel zien veranderen. Maar wat uiteindelijk belang had, was niet of je met puntjes schildert of op een andere manier, maar of je talent had. Het zit in het talent, niet in de puntjes of wat dan ook.”

 

Categorie:

Extra informatie

Materiaal/Material

Olieverf

Stroming/Movement

Impressionisme

Onderwerp/Subject

Stilleven

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten