Willem Bastiaan Tholen | Giethoorn | Kunsthandel Bies

Tholen, W.B. | Giethoorn

Willem Bastiaan Tholen

Amsterdam 1860 – 1931 Den Haag


Giethoorn

Doek  75,5 x 68,5 cm

Gesigneerd rechtsonder

 

Herkomst
Veiling Frederik Muller & Co, Amsterdam, 26 oktober 1920, no. 174 als ‘Pont rustique à Giethoorn’
Veiling Van Marle en De Sille, Rotterdam, juni 1956, no. 160
Kunsthandel Ivo Bouwman, 1977
Kunsthandel Borzo, ’s-Hertogenbosch


.

Na zijn opleiding aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam ging Willem Bastiaan Tholen in de leer bij de Haagse School-schilder Constant Gabriël. De 32 jaar oudere Gabriël was een kennis van zijn moeder en woonde op dat moment in Brussel. Tholen verbleef er drie maanden, tussen 1879 en 1880. Hoewel Gabriël een grote invloed had op het werk van de jonge Tholen, stimuleerde hij hem om vooral een eigen stijl te ontwikkelen. Later, toen Gabriël weer naar Nederland was verhuisd, werkten de twee schilders ‘s zomers vaak samen en plein air, zoals in de veenderijen rondom Kampen of in het schilderachtige dorpje Giethoorn.

Tholen heeft gedurende zijn carrière allerlei onderwerpen behandeld. Hij heeft veel water- en havengezichten met boten geschilderd, maar ook landschappen en strand-, stads- en dorpsgezichten. Ook was hij een goed portretschilder. Zijn tweede vrouw Lita de Ranitz had goede contacten met het koninklijk huis: in 1928 kreeg Tholen de opdracht om prinses Juliana te portretteren en in 1930 koningin Wilhelmina.

Naast zijn schilderijen van Giethoorn, zijn Tholens watergezichten met boten nog het meest bekend. Hij was een groot zeilliefhebber. In zijn jongensjaren mocht hij al met zijn vader mee op zeiltochten in de omgeving van Kampen. Later maakte hij met zijn boot ‘Eudia’ talrijke tochten over de Nederlandse binnenwateren en rivieren en bezocht hij veel plaatsen aan de Zuiderzee, zoals Enkhuizen, Volendam en Nijkerk en daarnaast ook De Kaag en Veere. Tholen had verstand van boten, scheepstuig en dergelijke en van de beweging van water en wolken.

Tholens werk werd vaak tot de (latere) Haagse School gerekend. Zelf was hij het met die kwalificatie niet eens. Toch beschouwde hij het als een groot voorrecht om de grote meesters van de Haagse School nog persoonlijk gekend te hebben. Als jonge kunstenaar kreeg hij regelmatig advies van Jacob Maris, Johannes Bosboom en Anton Mauve. Weliswaar werkte Tholen net als de schilders van de Haagse School veel en plein air, maar zijn kleurgebruik was of gedempter of juist veel helderder. Ook was zijn onderwerpkeuze veelzijdiger. Daarbij waren atmosfeer en tonaliteit in zijn werk steeds belangrijke elementen, vaak in beeld gebracht door een subtiel strijklicht.

Extra informatie

Materiaal/Material

Olieverf

Stroming/Movement

Impressionisme

Onderwerp/Subject

Landschap, Topografie, Water

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten