Cornelis Springer | Alkmaar, met het Huis van Achten (Provenhuis van Johan van Nordingen) en de Waagtoren op de achtergrond | Kunsthandel Bies

Springer, C. | Alkmaar, met het Huis van Achten

Cornelis Springer

Amsterdam 1817 – 1891 Hilversum


Alkmaar, met het Huis van Achten (Provenhuis van Johan van Nordingen) en de Waagtoren op de achtergrond

Paneel  44,5 x 57 cm

Gesigneerd en gedateerd 1871 rechtsonder
Verso: echtheidsverklaring van de schilder gedateerd 28 februari 1871

 

Herkomst
Goupil & Cie, Parijs (direct verworven van de kunstenaar op 4 maart 1871 voor Fl. 600,-)

Literatuur
W. Laanstra, H.C. de Bruijn, J.H.A. Ringeling, Cornelis Springer (1817-1891), Utrecht 1984, afb. p. 170, cat.no. 71-4


.

Dit schilderij toont een gezicht op de Gedempte Nieuwesloot in Alkmaar. De stad staat van oudsher al bekend om haar vele hofjes. Dit zijn binnenplaatsen of binnentuinen met daaromheen een aantal kleine woningen. Omdat ze vanaf de straat niet zichtbaar waren, konden ze zonder vergunning worden gebouwd. Hoewel er meerdere soorten hofjes bestaan, zijn er van de 13e tot de 19e eeuw vooral liefdadigheidshofjes gebouwd. Deze waren bedoeld om mensen te huisvesten met weinig geld, meestal ouderen.

Het gebouw aan de linkerzijde van het schilderij is het Huis van Achten, het hofje dat in 1656 in opdracht van Johan van Nordingen werd gesticht als oudemannenhuis, een voorloper van het moderne bejaardentehuis. De naam Provenhuis is typisch Alkmaars en komt van het woord ‘prove’, wat een periodieke gift aan de bewoners betekent. In alle andere steden wordt de benaming oudemannenhuis gebruikt.

Omdat het Provenhuis van Van Nordingen ruimte bood aan acht mannen, kreeg het in de volksmond al snel de bijnaam ‘Huis van Achten’. Het huis beschikte echter over meer dan acht kamers, zoals een regentenkamer, een keuken, een provisiekamer, een eetkamer en dienstkamers voor het personeel. Het was in die tijd een van de grootste en bijzonderste hofjes van de stad en bovendien niet gebonden aan één geloof of godsdienst. De meeste Alkmaarder hofjes waren bestemd voor vrouwen. Er was slechts één ander mannenhuis, het Huis van Zessen, maar dat nam uitsluitend katholieke mannen op. Aangrenzend aan de binnentuin van het Huis van Achten ligt het Hof van Sonoy.

 

Meer informatie over de schilder Cornelis Springer

 

 

Categorie:

Extra informatie

Materiaal/Material

Olieverf

Stroming/Movement

Romantische School

Onderwerp/Subject

Stadsgezicht, Topografie

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten