Geo Poggenbeek | Polderlandschap | Kunsthandel Bies

Poggenbeek, G.J.H. | Polderlandschap

George Jan Hendrik (‘Geo’) Poggenbeek

1853 – Amsterdam – 1903


Polderlandschap

Aquarel  31 x 54,5 cm

Gesigneerd rechtsonder

 

Literatuur
H.A. Wesselius, De schilders van Broeksloot: kleine namen, grote meesters in en om de Haagse School, Alkmaar 1999, afb. p. 62


.

Geo Poggenbeek werkte voordat hij zich op het schilderen toelegde, ‘gewoon’ op kantoor. In zijn vrije tijd was hij echter veel buiten te vinden. Hij was een verwoed tekenaar. Toen hij op 19-jarige leeftijd kennismaakte met de schilder Theo Hanrath was Poggenbeek direct overstag. Hij zegde zijn baan op en ruilde het kantoor in voor het schildersatelier. Na twee jaar in de leer te zijn geweest bij J.H. Veldhuizen, kwam hij in contact met Nicolaas Bastert. Het toeval wilde dat Bastert ook zojuist zijn baan had opgezegd in de handelsfirma van zijn vader. De twee jongelingen konden het meteen goed met elkaar vinden en de kennismaking groeide uit tot een vriendschap voor het leven.

In 1872 schreef Poggenbeek zich in bij de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Samen met Bastert en Hanrath trok hij er regelmatig op uit om te gaan tekenen en aquarelleren in Oosterbeek en het Drentse Rolde. Oosterbeek was destijds uitgegroeid tot een schildersdorp van naam en faam. In Rolde brachten ook Gerardine van de Sande Bakhuyzen en haar broer Julius hun zomers door. Na de Academie betrok Poggenbeek in 1878 een ruim atelier aan het Oosterpark te Amsterdam. Hier nam ook Bastert zijn intrek, toen die na een studieperiode in Antwerpen weer terug was in de hoofdstad. Het boterde blijkbaar goed tussen de twee huisgenoten want in 1881 kochten ze een klein huisje in Breukelen. De pittoreske Vechtstreek was voor beide schilders een grote bron van inspiratie. Tussendoor maakten ze een aantal studiereizen naar Zwitserland, Frankrijk en Italië. Begin jaren 1890 bracht Poggenbeek langere periodes in Normandië en Bretagne door.

Zowel Poggenbeek als Bastert ontpopten zich als echte landschapschilders. Omdat ze zoveel samen optrokken is het niet verwonderlijk dat hun werken veel overeenkomsten vertonen. Poggenbeek’s landschappen zijn echter wat fijngevoeliger van sfeer. Om deze reden wordt zijn werk ook vaak met dat van Anton Mauve vergeleken. Geo Poggenbeek had een uitgesproken gevoel voor harmonie en intimiteit. Dit komt vooral tot uitdrukking in zijn composities en de manier waarop hij details als een knoestige boomstronk of ranke takjes en blaadjes schilderde. In aquarelverf komen deze eigenschappen wellicht nog het meest tot hun recht.

 

Categorie:

Extra informatie

Materiaal/Material

Aquarel / Pastel / Gouache

Stroming/Movement

Impressionisme

Onderwerp/Subject

Landschap, Water

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten