Johannes Christiaan Karel Klinkenberg | Een zonnig stadsgezicht met de Hoofdtoren te Hoorn | Kunsthandel Bies

Klinkenberg, J.Ch.K. | Een zonnig stadsgezicht met de Hoofdtoren te Hoorn

Johannes Christiaan Karel Klinkenberg

1852 – Den Haag – 1924


Een zonnig stadsgezicht met de Hoofdtoren te Hoorn

Doek  90 x 120 cm

Gesigneerd rechtsonder

 

Herkomst
Collectie Dr. Elie van Rijckevorsel (1845-1928), Rotterdam
Veiling A. Mak, Dordrecht, 12 mei 1936, lot no. 93

Tentoonstellingen
München, Internationale tentoonstelling, 1901
Hoorn, West-fries Museum, La Hollande Pittoresque, 14 juli – 11 november 2012

Literatuur
W. Laanstra, Johannes Christiaan Karel Klinkenberg (1852-1924): de meester van het zonnige stadsgezicht, Laren 2000, cat. no. O/90-1, afb. p. 206


 

Johannes Christiaan Karel Klinkenberg was een tijdgenoot van George Hendrik Breitner en Floris Arntzenius. Anders dan deze schilders legde hij zich uitsluitend toe op het stadsgezicht. Waar de figuren bij Breitner en Arntzenius een wezenlijk onderdeel van de compositie uitmaken, zijn ze bij Klinkenberg van ondergeschikt belang. Hij ontwikkelde een geheel eigen stijl met als kenmerkende elementen het stralende zonlicht en het overwegend lichte, geelgroene palet. Gebouwen zette hij op in lichte bruin- en okertinten, hier en daar sterk opgehoogd met wit. Ze worden vaak door grote groene bomen omgeven en steken af tegen een stralend blauwe lucht. Water speelt in zijn composities vaak een belangrijke rol. Klinkenberg maakte nauwelijks gebruik van de grijstinten die zo kenmerkend zijn voor de Haagse School. Wat coloriet betreft ligt hij dichter bij de Franse impressionisten.

In vergelijking met de meeste stadsgezichten van Breitner en Arntzenius, die weliswaar modernistischer van opvatting zijn maar soms zwaar en donker overkomen, ogen Klinkenbergs werken vlot en licht. Juist daarom is zijn werk door verzamelaars altijd erg gewaardeerd. Klinkenberg exposeerde veel en verkocht goed. Zo is bekend dat een schilderij van Klinkenberg bij kunsthandel E.J. van Wisselingh & Co. in 1897 evenveel kostte als een Breitner. In het buitenland, waar hij werd overladen met onderscheidingen, kreeg het werk van de kunstenaar misschien nog wel meer waardering dan in ons land.

Dit stadsgezicht van Hoorn was Klinkenbergs inzending voor de Wereldtentoonstelling in München in 1901. De schilder deed iets speciaals met de voorstelling. Op de rechterhelft van het doek schilderde hij het bekendste gebouw van Hoorn, de Hoofdtoren, gezien vanaf de Veermanskade. Normaal gesproken zou dan op de linkerhelft het IJsselmeer, toen nog de Zuiderzee, te zien moeten zijn. De schilder heeft zich echter 180° omgedraaid en vervolgens op het linker gedeelte de Binnenhaven aan de Oude Doelenkade afgebeeld. Zo creëerde hij twee stadsgezichten in één schilderij.

Extra informatie

Materiaal/Material

Olieverf

Stroming/Movement

Impressionisme

Onderwerp/Subject

Stadsgezicht, Topografie, Water

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten