Reimond Kimpe | Drie dames en een meisje | Kunsthandel Bies

Kimpe, R. | Drie dames en een meisje

Raymundus (‘Reimond’) Josephus Petrus Kimpe

Gent 1885 – 1970 Goes


Drie dames en een meisje

Doek  125,2 x 100 cm

Gesigneerd rechtsonder


.

De in België geboren Reimond Kimpe begon pas op 38-jarige leeftijd met schilderen. Hij woonde toen al geruime tijd in Nederland, in het Zeeuwse Middelburg. Als schilder was hij vrijwel autodidact. Hij gaf blijk over een groot talent te beschikken want hij kreeg al snel positieve kritieken op zijn werk en exposeerde zowel in Nederland als in Parijs. Kimpe’s vroege werk toont veel verwantschap met het werk van Constant Permeke, Frits Van Den Berghe en Gustave en Leon De Smet. Deze Latemse schilders ontmoette hij al tijdens zijn Gentse studiejaren in het nabijgelegen kunstenaarsdorp Sint Martens Latem. Na 1929 maakte Kimpe vele reizen door Europa, waarbij hij kennis maakte met nieuwe stromingen als het magisch-realisme, kubisme, constructivisme en de abstracte schilderkunst. Ondanks al deze verschillende invloeden ontwikkelde de kunstenaar een geheel persoonlijke stijl. Zijn werken kenmerken zich door een sterke compositie en getuigen van een grote zeggingskracht door een bijzonder kleurgebruik en gestileerde vormentaal. Hierbij zocht Kimpe altijd naar harmonie.

Aanvankelijk had Kimpe een duidelijke voorkeur voor het schilderen van typisch Zeeuwse onderwerpen, zoals markante figuren in klederdracht tegen de zee, de dijk, of de huizen van Westkapelle. Tijdens zijn lange verblijf in Parijs, waar Kimpe via Otto van Rees kennis maakte met Georges Braque en Pablo Picasso, ontstonden enkele abstracte werken. In de periode na de Tweede Wereldoorlog maakte Kimpe echter een belangrijke stijlverandering door. Zijn gedempt coloriet veranderde in een feller kleurgebruik. Vanaf de jaren ’50 bouwde Kimpe zijn achtergronden niet meer op uit subtiele bruintinten, maar gebruikte uitsluitend nog hard groen, blauw, rood en geel. Doordat hij verschillende kleurlagen over elkaar heen aanbracht, kregen zijn werken meer diepte en een grotere intensiteit. Ook begon Kimpe zijn figuren meer te abstraheren en gebruikte hij steeds vaker geometrische vormen.

In dit werk zijn drie volwassen dames en een jong meisje te zien tegen de achtergrond van een stad. Het schilderij is vermoedelijk na 1950 gemaakt, gezien de gebruikte kleuren en vormentaal. De lichamen van de figuren zijn hoofdzakelijk opgebouwd uit driehoekige componenten. Kimpe heeft hun gezichten wat meer uitgewerkt en deze doen, met hun grote ogen en geprononceerde lijnen in de verte denken aan de figuren van Picasso. Qua kleur vormen hun zwarte, citroengele, felblauwe lichamen een fraai contrast met het wit en rood van de gebouwen op de achtergrond.

Ondanks de strenge lichaamsvormen en sterke kleurcontrasten hebben de dames toch een vriendelijke uitstraling. Dit is precies de harmonie waar Kimpe naar streefde. Aan de harde lijnen en kleuren voegde hij elegante, vrouwelijke details toe, zoals dunne riempjes, lange handschoenen, sieraden en charmante hakschoenen. Het jonge meisje met het opvallende turquoise gelaat loopt vertrouwd bij twee dames aan de hand. Zij zorgt voor wat extra lading omdat zij de beschouwer direct aankijkt.

 

Categorie:

Extra informatie

Materiaal/Material

Olieverf

Stroming/Movement

Klassiek-modernen

Onderwerp/Subject

Figuur, Kinderen

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten