Isaac Israels | Een dame bij de kleermaker | Kunsthandel Bies
Isaac Israels | Een dame bij de kleermaker

Israels, I. | Een dame bij de kleermaker

Isaac Lazarus (‘Isaac’) Israels

Amsterdam 1865 – 1934 Den Haag


Een dame bij de kleermaker

Board op paneel  78,2 x 56,3 cm

Gesigneerd met atelierstempel rechtsonder

 

Herkomst
Collectie A.D. Hamburger, Utrecht
Veiling Sotheby Mak van Waay, Amsterdam, 15 april 1975, lot 63 als ‘Dame in lichtgrijze japon bij de kleermaker’
Kunsthandel Rob Noortman, Hulsberg, 1975, inv.no. S 610, als ‘een dame bij de kleermaker’
Particuliere Collectie, België


.

Thema’s uit de modewereld nemen een belangrijke plaats in binnen het oeuvre van Isaac Israels. Hij maakte talrijke tekeningen, aquarellen, pastels en olieverven van de ateliers, paskamers en verkoopruimtes van beroemde modehuizen in Amsterdam en Parijs. Israels was bovenal gefascineerd door de levendigheid van de werkruimtes met vingervlugge naaisters en kleermakers, de ruimtes vol kleurrijke stoffen en rondslingerende garnituren. Hij was een snelle waarnemer en beheerste de kunst om slechts met een paar rake vegen weer te geven wat hij zag, zonder dit ten koste te laten gaan van de herkenbaarheid van zijn onderwerpen.

In dit schilderij zien we een vrouwelijk model dat een jurk aan het passen is. Een kleermaker in opperste concentratie, getuige zijn licht samengeknepen wenkbrauwen, legt zojuist de laatste hand aan een mouw. Aan de rechterkant van de compositie staat een tafel, waarop nog net de contouren van een schaar en wat losse stukjes stof te zien zijn. Het werk is met een ongekende vlotheid opgezet. Het zwart-witte kostuum van de kleermaker met zijn hoekige kraag en manchetten zorgt voor een fraai contrast met de soepel vallende jurk in zachtroze pasteltinten. De achtergrond heeft Israels doelbewust niet verder uitgewerkt, zodat de aandacht volledig op de figuren komt te liggen. De fijne gelaatstrekken van het vrouwengezicht heeft Israels daarentegen nauwgezet uitgewerkt, zodat haar schoonheid nog meer tot zijn recht komt.

In Amsterdam werd in 1882 een vestiging van het befaamde Brusselse modehuis Hirsch & Cie geopend. Via de bevriende portretschilderes Therese Schwartze (1851-1918), die dol was op mode, kwam Isaac Israels in contact met oprichters Sylvain Kahn en Albert (Sally) Berg. Deze twee ‘zwaargewichten’ in de mode-industrie gaven Israels toestemming om te werken in hun modehuis en ateliers. Bovendien introduceerden ze Israels bij het modehuis Drecoll en het beroemde huis van Jeanne Paquin in Parijs. Deze introductie vormde voor Israels de directe aanleiding om in de zomer van 1903 voor het eerst naar Parijs te gaan om te gaan schilderen. Het beviel hem zo goed dat hij het jaar daarop besloot om zijn atelier in Amsterdam op te zeggen en zich een tijd in Parijs te vestigen.

 

Meer informatie over de schilder Isaac Israels

 

Categorie:

Extra informatie

Materiaal/Material

Olieverf

Onderwerp/Subject

Figuur

Stroming/Movement

Impressionisme

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten