Bernardus Johannes Blommers | Spelende kinderen aan het strand | Kunsthandel Bies

Blommers, B.J. | Spelende kinderen aan het strand

Bernardus Johannes Blommers

1845 – Den Haag – 1914


Spelende kinderen aan het strand

Doek  55,5 x 69,5 cm

Gesigneerd rechtsonder
Circa 1900

 

Herkomst
Kunsthandel Frans Buffa & Zonen, Amsterdam, inv.no. 4681
Collectie F.W.G. Fitzgerald Esq, Toronto, Canada
Art Gallery of Ontario, Toronto, Canada, 1949 – 2014

Tentoonstellingen
Toronto, Art Gallery of Ontario, The Hague School: Collecting in Canada at the turn of the century, 7 mei – 26 juni 1983, cat.no. 1 als ‘The Kelp Gatherers’
Katwijks Museum, B.J. Blommers (1845-1914) : de zonnige Haagse School, 12 juli – 12 november 2016

Literatuur
M.H. Hurdalek, The Hague School. Collecting in Canada at the turn of the century, Ontario 1983, no. 1, p. 26
A. Groeneveld e.a., B.J. Blommers (1845-1914) : de zonnige Haagse School, Katwijk 2016, afb. p. 23


.

Dit strandgezicht met spelende kinderen behoort tot de meest impressionistische werken van Bernardus Johannes Blommers. Het is opgezet met een trefzekere maar vrije, losse, toets. Het valt direct op door zijn sterke lichtkracht: het baadt in een goudgeel zonlicht. De jongen met de schep doet een verwoede poging om de zandberg (of was het een zandkasteel?) te beschermen tegen het opkomende water. Het kleine meisje in het midden klapt in haar handjes van plezier, terwijl haar oudere zus er voor zorgt dat ze niet valt. Overigens, deze twee meisjes zijn Wilhelmina en Geertje Remmelzwaal, dochters van een Katwijkse schelpenvisser.

Blommers heeft zowel in het water als in de figuren opvallende accenten aangebracht, die lichtreflecties suggereren. Het spel van lijnen en verfstreken in de golven, die de deining van het golvende en opspattende water verbeelden, maakt de voorstelling bovendien zeer levendig. Ook de gebogen houding van de jongen draagt hier aan bij.

Het werk is al vroeg in een particuliere verzameling in Canada terechtgekomen. Het is gekocht door F.W.G. Fitzgerald, een particuliere verzamelaar uit Toronto, die zijn collectie later aan de Art Gallery of Ontario in Toronto zou schenken. In deze grote verzameling bevond zich overigens nog ander werk van Hollandse en ook Franse impressionisten, onder wie Marius Bauer, Constant Gabriël, Willem Maris, Henri Fantin-Latour en Camille Pissarro.

In plaats van kunstschilder werd Bernardus Johannes Blommers bijna lithograaf in de drukkerij van zijn vader. Hier kwam verandering in toen hij in 1863 lessen begon te volgen aan de Haagse Tekenacademie en daar Willem Maris ontmoette. Via hem kwam Blommers in contact met andere kunstenaars. Op het strand van Scheveningen raakte Blommers toevallig aan de praat met zijn grote voorbeeld Jozef Israëls, een ontmoeting die zou leiden tot een levenslange vriendschap. Omdat Israëls ruim twintig jaar ouder was, en al een gevestigde reputatie had opgebouwd als grondlegger van de Haagse School, werd hij ook een belangrijke raadgever van Blommers.

Het werk van Bernardus Blommers werd enorm gewaardeerd. Reeds in 1868 won hij een gouden medaille op de Haagse tentoonstelling. Daarna zouden nog vele onderscheidingen in binnen- en buitenland volgen. Veel van zijn schilderijen en aquarellen vonden hun weg naar het buitenland, onder andere naar Engeland, Schotland, Canada en de Verenigde Staten. In 1904 bezocht hij Amerika en werd zelfs door de toenmalige president Theodore Roosevelt ontvangen. Omgekeerd kwamen veel Amerikanen tijdens hun Europese reis naar Nederland om Blommers persoonlijk te ontmoeten.

Blommers schilderde taferelen ontleend aan het vissersleven. Zijn interieurs en figuurstukken werden veel naar het buitenland verkocht. Zijn landschappen en strandgezichten met vissers en vissersvrouwen waren meer geliefd in Nederland. Het vroegere werk van Blommers kenmerkt zich door de precieze tekening. De figuren hebben sterk omlijnde contouren, de details van kleding en meubels zijn duidelijk uitgewerkt, qua opvatting ligt dat werk dichter bij de romantiek dan bij het impressionisme. Later werden kleur en lichtval meer bepalend en werd zijn penseelstreek losser.

 

Extra informatie

Materiaal/Material

Olieverf

Stroming/Movement

Impressionisme

Onderwerp/Subject

Figuur, Kinderen, Strand, Water

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten