Marius Bauer | Feestdag aan de Ganges, Benares | Kunsthandel Bies

Bauer, M.A.J. | Feestdag aan de Ganges, Benares

Marius Alexander Jacques (‘Marius’) Bauer

Den Haag 1867 – 1932 Amsterdam


Feestdag aan de Ganges, Benares

Doek  60,8 x 130,3 cm

Gesigneerd rechtsonder
Te dateren 1912

 

Herkomst
Kunsthandel E.J. van Wisselingh & Co, Amsterdam, 1912, inv. no. 3319x/7579
Collectie C.G. Vattier Kraane, Aerdenhout, 1922 – 1955
Veiling Frederik Muller & Co, Amsterdam, 22 maart 1955, lot 24 (fl. 2.600,-)

Tentoonstellingen
Den Haag, Pulchri Studio, 10e tentoonstelling van schilderijen en aquarellen [Van Wisselingh], 20 juni – 21 juli 1912
Amsterdam, Stedelijk Museum, Marius Bauer, 1922, cat.no. 37
Amsterdam, Stedelijk Museum, Eere Tentoonstelling M.A.J. Bauer, 11 maart – 6 april 1933
Parijs, Galerie Charpentier, Exposition rétrospective Marius Bauer, 1867-1932 : organisée par la Ville d’Amsterdam, 11 – 28 april 1933, no. 36
Amsterdam, Kunsthandel E.J. van Wisselingh & Co, M.A.J. Bauer, Tentoonstelling van enige van zijn schilderijen en aquarellen, 9 mei – 9 juni 1955, no. 8
Zutphen, Stedelijk Museum/Museum Henriette Polak, Marius Bauer (1867 – 1932) oriëntalist, 24 juli – 11 november 2001, cat. no. 24

Literatuur
Tent. cat. Marius Bauer, [Stedelijk Museum] Amsterdam 1922, cat.no. 37
P. Ankum e.a, Marius Bauer, 1867-1932, oriëntalist, Wassenaar 2001, cat.no. 24, afb. p. 126
J.F. Heijbroek e.a., Portret van een kunsthandel: de firma Van Wisselingh en zijn compagnons 1838-heden, Zwolle 1999, p. 87 (afb.)


.

Toen Marius Bauer in 1897-1898 zijn grote reis naar India maakte, tijdens de hoogtijdagen van het kolonialisme, droeg het land nog de naam Brits-Indië. Reizen naar India was vrij uitzonderlijk in die tijd. Zover bekend was er nog geen enkele Nederlandse kunstenaar geweest. Bovendien was reizen toen iets anders dan tegenwoordig. Er was geen internet, geen telefoon, geen autoverkeer. Bauer had al wel een voorloper van de Lonely Planet weten te bemachigten: Murrays handbook for travellers in India uit 1883. Omdat er in India een goed spoorwegennet aanwezig was, reisde Bauer voornamelijk per trein. Zijn reisroute moet er ongeveer zo hebben uitgezien: Mumbay- Varanasi – Agra – Gwalior – Mathura – Deeg – Delhi – Jaipur – Ajmir – Mt. Abu – Ahmedabad – Palitana – Vadodara en Dabhoi – Mumbay– Jeur – Hyderabad – Bombay. Een afstand van duizenden kilometers.

Uit de vele brieven die Bauer schreef aan familie, vrienden en Kunsthandel van Wisselingh, blijkt dat hij laaiend enthousiast was over het land. Bauer zocht er naar het idyllische, ‘onbedorven Oosten’ en werd geboeid door het exotische straatbeeld vol levendigheid. Regelmatig was hij getuige van feestelijke optochten, intochten, bruiloften en begrafenissen.

Voor zijn etsen, aquarellen en schilderijen zocht hij echter altijd naar een combinatie van mens en architectuur. Kwam dit doordat zijn broer Willem bouwkundige was? Voor Bauer bestond er in ieder geval geen betere bestemming dan India, met zijn eeuwenoude beschaving en smeltkroes van culturen. Destijds was de westerse invloed er natuurlijk niet zo sterk aanwezig als nu. Hoewel India tegenwoordig door veel toeristen als ingrijpend ervarend wordt, had Bauer hier aanmerkelijk weinig last van. Het was dan ook vooral het begin van het hete seizoen in India dat hem deed terugkeren naar Nederland. Wie weet hoe lang hij er anders zou zijn gebleven.

Over zijn thuiskomst schreef hij: “Nu komt het tweede genot, dat der herinnering, schoner nog dan de werkelijkheid. Het minder mooie en de westerse nasmaak verdwijnt, en er rest een wonderland van paleizen en tempels, bevolkt met onafzienbare rijen van bontgeklede oosterlingen, van rijkgetooide paardenstoeten, van kamelen en drommen olifanten. De herinnering verzacht de schaduwen en het licht, werpt een doorzichtige sluier over de werkelijkheid en verandert haar in een droombeeld waarvan de kleuren nooit zullen verflauwen.”

Bauer’s werken uit India behoren tot de meest gezochte werken uit zijn oeuvre. Wellicht omdat dit land het meest tot de verbeelding spreekt. Varanasi (door de Engelsen verbasterd tot Benares) is gelegen in het noordoosten van India en behoort tot een van de oudste steden ter wereld. De hindoes beschouwen Varanasi als centrum van de kosmos, ontmoetingsplaats van de goden en stad van de bevrijding. De boottocht over de rivier de Ganges, met zijn prachtige tempel en paleizen (in de tijd van Bauer moeten er nog veel meer hebben gestaan) behoort tot de hoogtepunten van de reis. Aan de trappen van de Ganges, de zogeheten ghats, worden nog altijd op traditionele manier de doden openbaar gecremeerd. Zowel in de rivier als aan de oevers staan mensen en kinderen zichzelf en hun kleding te wassen met het hevig vervuilde maar heilige water. Elke avond komen er duizenden pelgrims samen om de rituelen van de Aarti ceremonie uit te voeren met brandende olielampen. Eind negentiende eeuw, toen de auto zijn intrede in India nog niet had gedaan, moet de Ganges bovendien vol met boten hebben gelegen.

Meer informatie over de schilder Marius Bauer
Categorie:

Extra informatie

Materiaal/Material

Olieverf

Stroming/Movement

Impressionisme

Onderwerp/Subject

Oosters, Stadsgezicht, Topografie, Water

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten