Floris Arntzenius | Gezicht op het Noordeinde in Den Haag | Kunsthandel Bies

Arntzenius, F. | Gezicht op het Noordeinde in Den Haag

Pieter Florentius Nicolaas Jacobus (‘Floris’) Arntzenius

Soerabaja (Ned.-Ind) 1864 – 1925 Den Haag


Gezicht op het Noordeinde in Den Haag

Doek  65 x 82,5 cm

Gesigneerd linksonder

 

Literatuur
J. Sillevis, Twee eeuwen Haagse Kunst 1801-2001 [Serie Haags Palet], Voorburg 2001, afb. p. 21


.

Bij de naam Floris Arntzenius denkt men al gauw aan drukbevolkte, natte straten van Den Haag. Het merendeel van zijn leven heeft Arntzenius er gewoond. In de tweede helft van de 19e eeuw verschenen de eerste geasfalteerde straten in de hofstad, zoals de Spuistraat, de Vlamingstraat en de Venestraat. Arntzenius was gefascineerd door de reflecterende werking van nat asfalt. Het verbeelden van de weerspiegeling van wolken, gevels en figuren op het natte wegdek was een feest voor de kunstenaar en dat heeft hij tot zijn hoofdthema gemaakt.

Floris Arntzenius behoort tot de tweede generatie Haagse School. Illustere voorgangers als Jozef Israëls, Willem Roelofs, Jan Hendrik Weissenbruch, Hendrik Willem Mesdag en Jacob en Willem Maris hebben hun onderwerpen vooral buiten de stad gezocht, resulterend in polderlandschappen, boereninterieurs en strandgezichten met bomschuiten. Als reactie op de oprukkende industrialisatie en steeds drukker wordende steden richtten zij zich op de rust van het platteland. De jongere schilders ná hen gingen juist de andere kant op. Samen met beroemde generatiegenoten als George Hendrik Breitner en Isaac Israels omarmde Arntzenius het moderne leven van zijn tijd en zocht hij juist de drukte van de stad op.

Vaak is het op de schilderijen en aquarellen van Floris Arntzenius druilerig of mistig weer. Hoewel de schilder meestal in sobere tinten werkte, gebruikte hij bepaalde kleuraccenten in kobaltblauw, rood, groen, geel of wit om extra levendigheid in de voorstelling te brengen. Een voor dit doel regelmatig terugkerend element in zijn werk is de slagersjongen met witte kiel, die in de compositie vaak een opvallende positie inneemt.

Hoewel het zijn bekendste thema is, heeft Arntzenius zich niet alleen tot het stadsgezicht beperkt. Zo schilderde hij ook sfeervolle strandgezichten, die in tegenstelling tot zijn stadsgezichten vaak juist zonnig zijn, en fraaie stillevens die vaak opvallen door grote subtiliteit en prachtige lichtval.

 

Categorie:

Extra informatie

Materiaal/Material

Olieverf

Onderwerp/Subject

Stadsgezicht, Topografie

Stroming/Movement

Impressionisme

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten