Otto Willem Albertus (‘Albert’) Roelofs

Schaarbeek (Brussel) 1877 – 1920 Den Haag

Als zoon van de beroemde landschapsschilder van de Haagse School, Willem Roelofs (1822 – 1897), zit Albert Roelofs het schilderen in het bloed. Na zijn opleiding aan de kunstacademies in Den Haag en Brussel vestigt hij zich in 1900 in Den Haag en trouwt daar met Elisabeth Françoise (‘Tjieke’) Bleckman. In de eerste tien jaren van de 20e eeuw maakt hij furore met schilderijen van elegante vrouwen en liefelijke kinderen, geschilderd in een rijke, vlot opgezette impressionistische toets. Regelmatig staan daarvoor zijn vrouw Tjieke en kinderen Albertine, Giele en Roelof model. Ook was Roelofs een begenadigd aquarellist.

Het grote publiek in Nederland heeft aanvankelijk wat moeite met zijn uitgesproken stijl, die vergeleken met dat van zijn Hollandse collega’s relatief uitbundig is. Dit is niet verwonderlijk gezien het feit dat Roelofs in België opgroeide en langere tijd in Brussel heeft gestudeerd en gewerkt. De Belgische/Franse invloed is zichtbaar in zijn werk. In het buitenland oogst Roelofs al wel meteen succes. Zelf zegt hij hierover in een interview: “Het is wel eigenaardig, hoe weinig hier [in Nederland] mijn werk over het algemeen gewaardeerd wordt; vooral vroeger, nu begint het een beetje te komen. Zoo herinner ik mij nog hoe ik voor een schilderij, dat hier op een expositie haast geweigerd werd, op een tentoonstelling in Parijs een medaille kreeg. En hoe over een portret, dat in Arti een heel slechte plaats kreeg, in den Figaro gunstig geschreven werd”.

Rond 1910 is Albert Roelofs inmiddels een gerenommeerd schilder en verkoopt hij behalve ‘vrij werk’ ook portretten in opdracht. Daarnaast heeft hij vele leerlingen. Eén daarvan is koningin Wilhelmina, die in hem een zeer stimulerende leraar vindt. Haar dochter, prinses Juliana, krijgt daarna nog jarenlang les van Tjieke, zowel in schilderen als in kunstgeschiedenis.

Ondanks zijn succes en het feit dat zijn schilderijen en aquarellen goed verkopen, blijft Albert Roelofs zeer kritisch ten opzichte van zijn eigen werk. Het is typerend voor Roelofs dat hij geen genoegen neemt met herhaling van of variaties op succesvolle werken. Hoewel hij op 34-jarige leeftijd al een gevierd kunstenaar is in Nederland, neemt hij toch het besluit om naar Parijs te gaan, om op de Académie Julian als het ware ‘opnieuw’ te beginnen. Daar tekent men naar model in hoog tempo, waarbij iedere 25 minuten van model gewisseld wordt. Het is typerend voor Tjieke dat zij Alberts artistieke worstelingen begrijpt en volledig achter hem staat bij het nemen van een dergelijk moeilijke beslissing. Ook al betekent dit dat het gezin Roelofs verhuist naar een klein en goedkoop appartement in Parijs en zeer sober moet leven. Het jaar daarop keert het gezin terug naar Nederland, maar wel schat aan ervaringen rijker.

Zijn enorme ambitie en vernieuwingsdrang is kenmerkend voor het karakter van Albert Roelofs. De combinatie tussen hard werken en artistieke talent heeft ertoe geleid dat hij voornamelijk schilderijen en aquarellen van hoge kwaliteit heeft gemaakt. Door zijn vroege dood, op slechts 43-jarige leeftijd, is zijn oeuvre echter relatief klein gebleven. Zijn werk bevindt zich vooral in privébezit en komt slechts spaarzaam op de markt.

Schilderijen en aquarellen van Albert Roelofs in de collectie van Kunsthandel Bies:

Tjieke Roelofs lezend in een boek

Poesje’s ontbijt